Dressyrhäst nästa?

Dagens ridpass på Lucy gick över förväntningarna faktiskt! 
Har ridit lite på ett rakt babypelham de sista gångerna då det faktiskt hjälper att få igenom henne lite vilket gör det mycket lättare nör det raka bettet åker in igen. JAg gillar att byta mellan de två betten, det är väldigt olika bett men de passar Lucy som häst väldigt bra! 
Satte på Lucy dressyrsadeln och babypelhamet och skrittade ner till åkern som ligger på andra sidan vägen till gården. Har inte kunnat rida på den på ett tag då gräset har växt som ogräs men det klipptes igår så då tog jag chansen att rida där nere. Skritten och traven i början gick väldigt bra. Hade henne i en mellanform, inte hög och inte låg utan mitt emellan ungefär. Satt och gjorde några slutor och öppnor för att lösgöra henne lite och hon gjorde det med glädje. Sen så satte jag mig ner i traven och tänkte komma åt henne lite. Men svårt för mig som inte suttit ner särskilt mycket i en dressyrsadel i trav förut att komma åt henne med skänklarna, det är ju lite annorlunda mot en hoppsadel! 
 
Dock så börjar Lucy krulla ihop sig och i stort sätt bara trampa på stället när man kommer åt henne för hon orkar inte så jag försökte rida henne mer framåt och få fram henne så hon inte stanna och tjura ihop men då blir hennes trav otroligt studsig men det var bara att spänna alla magmuskler man har och försöka att sitta så djupt som möjligt! 
 
Efter en massa trav blev det galopp, mycket rakriktning och att få fram henne lite i början så hon inte sakta ner och krulla ihop sig igen. Provade även att försöka göra några slutor i galoppen, som inte gått att göra på väldigt länge, och det gick hur bra som helst! Satt och samlade henne och flyttade runt henne på en liten volt, nästan piruett, och gick hur bra som helst! Inte haft en sånhär känsla på länge! Avslutade när det gick som bäst med en skrittrunda i skogen så hon verkligen fick pusta ut.
 
 Bjuder på en dålig snapchat bild, ganska söt är hon iallafall! Vill ni adda mig på snapchat är namnet: sofieborgesson 

Kommentera här: